Welkom
Welkom
bij Globe Group

Welkom

Bij Globe Group

header-warehouse

Veiligheid  

In de breedste zin van het woord

zorg

Beveiliging

In de zorg. Altijd dichtbij

header-kluis

Beveiliging

Mobiele Surveillance, alarmopvolging, objectbeveiliging, opleidingen & meer

ontwerp-zonder-titel-28

Beveiliging

Collectieve beveiliging. Samen sta je sterker dan alleen

header-nix2

Evenementenveiligheid

Beveiliging, verkeersveiligheid, veiligheidsplannen & meer

Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

PSO gecertificeerd en specialist in opleidingen

gs-

Samen veilig

Wij staan voor u klaar

Veilig omgaan met agressie

  • BOC Opleidingscentrum
  • Agressietraining
  • Veiligheid op de werkvloer
  • Maatwerk

Onze werkomgeving is een plek waar we een groot deel van ons leven doorbrengen. Een positieve, veilige en comfortabele werkplek is daarom niet alleen wenselijk, maar ook cruciaal voor het welzijn, de betrokkenheid en de productiviteit van werknemers. 

Oog voor werknemer, klant, bezoeker en cliënt

Iedere werkgever streeft naar het beste voor zijn werknemers, maar daarnaast zijn ook de klanten, bezoekers en cliënten van groot belang. In de praktijk kan dit soms tot lastige situaties leiden, omdat er soms tegenstrijdige doelen zijn. Je wilt bijvoorbeeld de juiste dienst- en hulpverlening bieden aan anderen, maar tegelijkertijd ook een veilige werkomgeving bieden aan het eigen personeel. Het waarborgen van deze veilige werkomgeving gaat veel verder dan alleen het benoemen van een vertrouwenspersoon of het regelmatig voeren van gesprekken met bijvoorbeeld een leidinggevende. Om een sociaal veilige werkomgeving te creëren zijn er uitgebreidere maatregelen nodig.

Binnen elke organisatie kunnen zich situaties voordoen van grensoverschrijdend gedrag. Denk hierbij aan ongewenste omgangsvormen, agressie en geweld, pesten, (seksuele) intimidatie, of discriminatie. Grensoverschrijdend gedrag is een probleem dat zich in alle soorten bedrijven en organisaties kan voordoen. Het opstellen van een gedragscode vormt een eerste belangrijke stap om duidelijk te maken wat wel en niet getolereerd wordt binnen de organisatie. Deze gedragsregels zijn van toepassing op iedereen: werkgevers, werknemers, klanten, bezoekers of cliënten, en bieden een solide basis voor het bepalen van het beleid.

Wat is de gewenste veiligheidscultuur binnen jouw organisatie?

Veiligheidscultuur gaat hand in hand samen met de gedragscode van een organisatie. Om aan de veiligheidscultuur binnen jouw organisatie te werken is het van groot belang om gezamenlijk het gesprek aan te gaan. De veiligheidscultuur moet namelijk gebaseerd zijn op gedeelde waarden en overtuigingen, die de abstracte missie en visie van een organisatie op papier omzetten naar een handboek die vertelt hoe er in de praktijk naar wens concreet gehandeld moet worden.  

De cultuurladder van Parker en Hudson

De cultuurladder van Parker en Hudson is een veelgebruikt model om de veiligheidscultuur van een organisatie mee in kaart te brengen. Deze ladder bestaat uit vijf treden en geeft inzicht in de volwassenheid van de veiligheidscultuur van een organisatie:

Creëer veiligheidsbewustzijn, op welke trede staat jouw organisatie?

Bedenk na het lezen van deze blog hoe jouw organisatie omgaat met agressie en op welke trede van de cultuurladder de organisatie zich bevindt. Een positieve, veilige en comfortabele werkplek is cruciaal voor het welzijn, de betrokkenheid en de productiviteit van werknemers. Het in kaart brengen van de veiligheidscultuur, maar ook het aanbieden van een agressietraining kunnen hierbij helpen. Heeft jouw organisatie een gedragscode? Is deze bekend binnen de organisatie? Herkennen de medewerkerkers ongewenst gedrag? En als er een incident is geweest, hoe is de nazorg ingericht? Bronckhorst Opleidingscentrum kan hierbij ondersteunen in de vorm van trainingen, waarbij er gewerkt wordt aan:

1. De veiligheid van het personeel
Een agressietraining leert het personeel hoe ze om moeten gaan bij potentieel gevaarlijke situaties. Hierdoor kunnen ze zichzelf en anderen beter beschermen. 

2. Klanttevredenheid en veiligheid
In sectoren waar klantinteractie gebruikelijk is, bijvoorbeeld in de zorg, in de detailhandel of het openbaar vervoer, kan het trainen van personeel in het omgaan met agressieve cliënten of klanten bijdragen aan de klanttevredenheid en veiligheid van zowel medewerkers als klanten. 

3. Het verminderen van risico’s
Door werknemers te trainen in het herkennen en reageren op agressieve situaties wordt het risico op incidenten verminderd. 

4. Het behoud en het vertrouwen van personeel 
Het aanbieden van een training die de veiligheid en het welzijn van het personeel bevordert kan bijdragen aan een positieve werkomgeving en het behoud van gemotiveerd personeel. Werknemers weten namelijk dat hun veiligheid serieus genomen wordt door de werkgever, wat het vertrouwen van het personeel in de werkgever vergroot. 

Bij BOC Opleidingscentrum bieden wij agressietraining aan. Nieuw hierbij is dat we vooraf een e-learning kunnen aanbieden, waardoor werknemers vanuit huis op hun eigen tempo de materie alvast kunnen doorlopen. De agressietraining wordt op maat aangeboden waarbij voor het oefenen in de praktijk ook acteurs worden ingezet, om zo realistische situaties na te kunnen bootsen. Deze praktische benadering zorgt ervoor dat werknemers effectief gaan oefenen met verschillende vormen van agressie, waardoor ze goed voorbereid zijn op mogelijke confrontaties in het werkveld. 

Een gedegen agressietraining en het implementeren van een gedragscode vormen samen de sleutel tot een veilige en gezonde werkomgeving. Ze bieden niet alleen houvast, maar stellen organisaties ook in staat om doeltreffend te reageren op situaties van grensoverschrijdend gedrag. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van agressietraining bij BOC of wil je samen met ons het huidige protocol van de organisatie eens onder de loep nemen? Maak dan vrijblijvend een afspraak. We kijken graag met je mee om het gevoel van veiligheid binnen jouw organisatie te vergroten. 

Neem contact op

Bel voor een afspraak met: 0314 - 35 12 20