Welkom
Welkom
bij Globe Group

Welkom

Bij Globe Group

header-warehouse

Veiligheid  

In de breedste zin van het woord

zorg

Beveiliging

In de zorg. Altijd dichtbij

header-kluis

Beveiliging

Mobiele Surveillance, alarmopvolging, objectbeveiliging, opleidingen & meer

ontwerp-zonder-titel-28

Beveiliging

Collectieve beveiliging. Samen sta je sterker dan alleen

header-nix2

Evenementenveiligheid

Beveiliging, verkeersveiligheid, veiligheidsplannen & meer

Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

PSO gecertificeerd en specialist in opleidingen

gs-

Samen veilig

Wij staan voor u klaar

Terug op het nest bij Globe Group tijdens het seminar

  • Globe Group
  • Evenementen
  • Evenementenveiligheid
  • Kennis delen
  • Seminar

De soep van Joke: wie kent ‘m niet. Tomaat, broccoli of groentesoep: het is altijd weer een feestje om tijdens de lunch aan te schuiven bij Globe. Aan mij voor één keer weer de eer op donderdag 10 november, toen ik mocht aansluiten bij het seminar over het bepalen van de inzet van beveiliging op evenementen. Het voelde als vanouds: samen met Bennie, Fleur, Joke, Gerard, Ilse en een paar nieuwe gezichten aan tafel, terwijl de hardwerkende Jan nog vol concentratie in de cijfertjes zat en tijdens de pauze doorwerkte aan zijn bureau. Ik was weer even ‘thuis’, thuis in de Achterhoek en terug op het nest bij Globe Group.

Tot in de puntjes geregeld 

Ik ben al een tijdje niet meer werkzaam op het kantoor van Globe, maar wat ik zo leuk vind aan dit bedrijf is dat sommige dingen nooit veranderen. Als oud-communicatiemedewerkster heb ik om de twee weken een (online) overleg met Ilse en Mirjam, waarin we samen een planning maken voor berichten op social media. Ik weet nog goed dat Ilse na de zomervakantie enthousiast in een overleg riep: “Misschien kunnen we in het kader van ‘De maand van de evenementen’ een kennisdelingssessie verzorgen, waarin verschillende gemeenten kunnen aansluiten, we samen kunnen sparren en onze visie kunnen delen op het gebied van de inzet van beveiliging op evenementen.” Zo gezegd zo gedaan. Vanaf dat moment ging het snel: de gastspreker van ESI (Event Safety Institute) werd uitgenodigd en de uitnodigingen werden een week later al gemaakt en verstuurd. Op 10 november was daar dan de grote dag: de dag van het seminar.

Wanneer je Globe Group een beetje kent weet je dat wanneer zij iets doen of organiseren alles tot in de puntjes is geregeld. Ik stond er daarom ook niet van te kijken dat toen ik op de dag van het seminar in het opleidingslokaal aan kwam, alles al geregeld was. De koffie, thee, koeken, schrijfwaren en informatieboekjes lagen klaar en er was plek gereserveerd voor iedereen. Gasten werden netjes ontvangen en de gastspreker van ESI, Ben Jan van der Klis, was op tijd aanwezig. Om 13.00 uur was het tijd voor het bomvolle programma en kon het seminar beginnen.  

Durf het gesprek aan te gaan met elkaar

Na het voorwoord van Ilse, die het op deze dag helaas zonder Mirjam moest doen in verband met ziekte, werd er in het kort een voorstelrondje gedaan. Daarna werd het middagvullende programma gepresenteerd en was het tijd om kennis op te doen. Hierbij was Ilse, de expert op het gebied van evenementen bij Globe, regelmatig aan het woord. Ze vertelde over de problemen waar zij op het gebied van evenementenbeveiliging tegenaan liep en vroeg ook de aanwezige gemeenten om hun ervaringen met evenementenorganisaties en de procedure rondom de vergunningsaanvraag te delen. Het gesprek hierover kwam snel op gang. Er werd naar elkaar geluisterd en ervaringen werden gedeeld. Het doel van deze middag was om vergunningsverleners van Achterhoekse gemeenten inzicht te bieden in de wijze waarop op maat en per evenement de juiste inzet van beveiliging kan worden bepaald. Dit om ervoor te zorgen dat er niet meer gewerkt wordt met een vaste staffel van 1 beveiliger op 250 bezoekers. Hierbij was het belangrijk om eerst meer kennis te vergaren over (evenementen)beveiliging in het algemeen. Welke verschillende soorten beveiligers zijn er bijvoorbeeld, en wat zijn hun taken? En hoe kun je de methodiek inzetten om het juiste aantal beveiligers te bepalen, zonder klakkeloos de regel 1:250 maar na te leven? Deze en nog veel meer verschillende onderwerpen kwamen aan bod.

Tot slot werd er een voorbeeldcasus behandeld om samen te bepalen of de regel 1 beveiliger op 250 bezoekers van toepassing is op een evenement zoals Huntenpop. Door kritisch te kijken naar de indeling van het evenemententerrein, de beveiligers en hun taken en andere aspecten werd al snel duidelijk dat het benodigde aantal beveiligers afweek van deze gouden regel. Een leerpunt voor alle aanwezigen, waarbij iedereen met zijn neus op de feiten werd gedrukt.

Vlieg op de muur

Nu vraag je je misschien af wat mijn rol was tijdens het seminar. Ik zou mezelf omschrijven als ‘vlieg op de muur’, zoals dat tijdens mijn opleiding genoemd werd. Ik was tijdens het seminar aanwezig om vanaf de zijlijn te observeren, zonder de aandacht van de andere aanwezigen te trekken. Ik was erbij om foto’s te maken, te notuleren en hunkerde naar nieuwe informatie én inspiratie voor blogs zoals deze. Dat maakte deze middag voor mij heel waardevol.

Na het vergaren van kennis was het tijd om af te sluiten met een rondleiding in de Mobiele Communicatie & Camera Units (MCCU’s) van TEC Veiligheid. De bezoekers konden de camerawagens bekijken en kregen hierbij de gelegenheid om vragen te stellen. Het was een geslaagde dag waarop ik meegenomen ben in de wereld van de evenementenbeveiliging. Door de grote hoeveelheid aan informatie, casussen en ervaringen uit de praktijk heb ik voldoende inspiratie opgedaan om af en toe een leuke blog te schrijven én heb ik hierover inhoudelijk meer kennis gekregen. Eindelijk was ik weer even thuis, thuis bij de lekkere soep van Joke, terug op het nest en terug in de Achterhoek. Globe Group & ESI: bedankt!

Hartelijke groeten,
Laura - oud-communicatiemedewerkster

Wil je meer lezen over het inhoudelijke gedeelte van het seminar? Lees dan de blog ‘seminar bepalen inzet van beveiliging op evenementen’:

Lees blog
 

Bel voor een afspraak met: 0314 - 35 12 20